Litteratur, festival og eventfoto!

For oss fotografer så er det ofte veldig interessant og underholdende å fotografere ting som skjer, arrangementer, festivaler og eventer der vi står på sidelinjen – og kan jobbe fritt med å fange øyeblikk og stemninger.

Vår redigerer og fotograf Jan William Fines dokumenterte i helgen Groruddalen litteraturfestival, og det ble et sett bilder som beskriver stemningene og hendelsene veldig bra!

Trykk bildene for å se alle detaljer 

Illustrasjoner på bestilling – bedre enn stockfoto!

Vi lever i en verden der tilsynelatende alt av foto er tilgjengelig over nett, også gratis eller til en veldig lav pris.

For oss som arbeider som fotografer med vekt på profilering og bildeforståelse så ser vi alt for mange websider med bilder som er svært generiske, noe som like godt kan få en besøkende til å forlate siden som å bestille noe!

Profileringsfoto, ansattfoto, produktfoto og video, det er alt sammen fotografi vi har levert til mange firmaer på 5 år. Men det finnes også andre muligheter som vi så langt stort sett har hjulpet våre eksisterende kunder med.

Siden det er bildeforståelse og kommunikasjon som er viktig, så leverer vi iblant illustrasjonsfoto – det kan være alt fra stilleben til fulle sett med modeller i studio.

Dette eksempelet er fra en levering til en blogger som jobber med bankteknologi, samt kryptovaluta på fritida.

Et enkelt motiv som dette kommer ofte ut av en bildebrief, og vi produserer det ferdige bildet – i dette tilfellet ved å ganske enkelt ta med “bitcoin”-ene på kafétur 

Kunst og fotografi – en god utfordring!

“Jeg er veldig fornøyd med bildene som ble levert og det var spennende å se hvordan Geir jobber. Vi jobbet sammen og diskuterte bildene underveis. Lyset ble justert for hvert bilde og ulike vinkler ble også prøvd ut.” – Anna Maria Stray

For en fotograf så er kunstnere både spennende og krevende oppdragsgivere. Selve kunstgjenstandene er ofte teknisk krevende, og i mange tilfeller skal fotograferingen formidle kunstnerens uttrykk på rett måte.

Fotografens arbeid skal helst være «usynlig», slik at opplevelsen av kunstverket er så tett på den virkelige opplevelsen som mulig.

Kvalitet er med andre ord sentralt, og for oss i Vizpro er kunstnere og designere kunder vi liker å jobbe for – da får vi en god anledning til å briljere.

Nylig fotograferte vår partner Geir Molden keramikk-skulpturene til Anna Maria Stray:

Jeg hadde nylig gleden av å ha kunsthåndverker Anna Maria Stray i studio for å fotografere hennes flotte porselensskulpturer.

Vi valgte å fotografere på sort bakgrunn for å fremheve skulpturene så mye som overhode mulig. Skulpturene hennes er laget i porselen, hvor noen er matte og andre igjen er blanke med gulldetaljer.

Min oppgave som fotograf er å formidle form, farge og tekstur slik at det står i forhold til kunstnerens eget uttrykk. Fotografi er så mye mer enn å trykke på en knapp for så å få et bilde. Jeg har en omfattende kunstfaglig bakgrunn. Mens jeg har jobbet med fotografi, så har jeg samtidig jobbet med tegning, maleri, skulptur, installasjon, grafikk og keramikk. I tillegg vet jeg hvor ekstremt viktig det er å vite hvordan bilder faktisk kommuniserer.

Kunst og produktfoto – en symbiose

Ved å fotografere kunstgjenstander får vi som fotografer virkelig testet evner og utstyr, og hvert enkelt objekt krever gjerne tilpasninger – på en slik måte at hele serien allikevel fremstår som en helhet.

Særlig interessant er det å jobbe sammen med kunstneren rundt uttrykk og stilvalg, da blir resultatet i beste fall en kommunikasjon ut mot publikum som gir den ønskede impulsen.

For ordinær produktfoto er prosessen ofte liknende, men samtidig ulik. En større produktrekke vil ofte kreve at man arbeider effektivt ved å sette opp lys og andre parametere for alle produktene som skal fotograferes.

Kommunikasjonsmessig skal både vinkling, lysuttrykk og gjengivelse av flater gi det rett uttrykket – eksempelvis så kan et produkt bli seende for glatt og glinsende ut, eller tamt og matt.

Kommersielle produkter skal ofte også vises i andre sammenhenger enn kunst, eksempelvis i en nettbutikk – og kan derfor tilpasses dette. Ofte vises de enkelte bildene tettere på hverandre, med rammer og andre skiller – og bør derfor fremstå som identiske, gjerne med lyssetting fra samme vinkel.

Volum, kvalitet og deadline

«Geir gjorde en veldig god jobb for oss med produktfoto. Han satte seg raskt inn i et krevende fotosystem og leverte bra – og ikke minst til ønsket deadline» – Hans Kristian Krogh-Hanssen

Jeg fikk i oppdrag fra Krogh Kommunikasjon å fotografere alle nye produkter fra Bergans neste høst/vinterkolleksjon. Ca. 600 produkter (Jakker, bukser, gensere, undertøy, luer og votter) som da skal styles, fotograferes, eksporteres til redigering og levers på drøye 3 uker. Mange av produktene skulle det i tillegg være 360 graders visning av, og mange av produktene skulle ha innklippsbilder.

5047_SpringGreen-Spring-PinkRos.jpg

Produktene ble fotografert på ulike dukker, dukkene ble redigert vekk og innklippsbilder ble redigert inn slik at produktene ser ut til å være i bruk men ikke på en person.

Bergans har mange og veldig fine produkter. Det var en glede å fotografere alt dette selv om det ble lange dager og til og med helger for å rekke deadline. Vi kom i mål 

Jobben ble utført i Krogh Kommunikasjons studio hos Bergans. Et velutstyrt studio med veldig gode systemer for opptak, redigering og levering av bilder. Akkurat slik vi har det i Vizpro. Gode rutiner og systematikk er en forutsetting for å lykkes.

Kreativitet satt i system

Vi som driver og utvikler firmaet har alle kreativ bakgrunn, men har på forskjellige vis forstått at systematisk arbeide både når det gjelder produksjon og salg er det som kreves for at alle skal bli fornøyd.

For kundene våre håper vi det viser seg i form av tydelige og oversiktlige priser og anbud, samt ved at vi har kontroll over hele prosessen fra første kontakt til ferdig levering.

Internt bruker vi mye tid og krefter på å utvikle ting som vår egen bildedesk, der vi nå har hatt Jan William Fines ansatt på 50% siden 1. mai.

Disse prosessene er kompliserte, og ville ikke vært mulig uten at våre partnere hadde hatt erfaring fra tilsvarende fra andre firmaer – og da særlig i oppbyggingsfasen.

Fra sommeren 2016 så har vi også vært så heldige å ha med Kristian Grønli på laget, både som forretningsutvikler og koordinator. Dette har gitt oss et litt mer eksternt og nøytralt blikk på hele prosessen, og vi ser nå etterhvert resultatene!

Hans brede bakgrunn innen forretningsutvikling, nettverksarbeide og ikke minst det å få forstå hvordan folk fungerer i en bedrift har helt klart styrket oss!

Vi vil egentlig anbefale alle som bygger opp bedrifter om å skaffe seg tilsvarende overblikk, det kan gjøres ved å få inn eksterne styrerepresentanter, gründer-kollegaer, samarbeidende firmaer – eller selvsagt Kristian Grønli fra Asentiv/Referral Institute!

Les mer om Asentiv her: http://asentiv.no

Referral Institute er i ferd med å bytte navn til Asentiv, du kan se de gamle sidene her: http://referralinstitute.no

Kristian Grønli på Linkedin finner du her: https://www.linkedin.com/in/kristiangronli

Kristian Grønli – Asentiv/Referral institute  Fotograf: Peder Klingwall, partner i Vizpro

Kristian Grønli – Asentiv/Referral institute

Fotograf: Peder Klingwall, partner i Vizpro

Gull og glitter!

«Helt magisk vakkert!!!!» – Gunilla Sterud/Caprice

Sist fredag hadde vi opptak av flotte smykker i studio til en annonse i Costume´s november utgave. Kunden var Caprice decadent bohemian v/ Gunilla Sterud og smykkene er å finne i flere butikker både i inn og utland samt på capricedecadent.com (under oppbygging). Annonsen hadde deadline samme dag så vi jobbet effektivt og målrettet. Vi rakk deadline med god margin. Dette ble resultatet:

CapriceAnnonse2.jpg

Kunden hadde en tanke om hva hun ønsket og utifra dette jobbet vi frem et bilde til annonsen sakte men sikkert. Kunden arrangerte smykkene, jeg fotograferte og sammen vurderte vi og gjorde endringer for å heve dette enda mer.

Opptak av smykker er ingen enkel sak. Det er mange ting å ta hensyn til. Farger, former, teksturer, blanke overflater, matte overflater o.s.v. I tillegg så hadde smykkene krystaller som i tillegg til å være reflekterende også er transmiterende. D.v.s. at lyset slipper igjennom, noe som gir ytterligere muligheter til vakre bilder.

Fotografi er så mye forskjellig og det er mange fotografer å velge i. Dessverre er det alt for lett og kalle seg fotograf og påta seg jobber man egentlig ikke behersker. Vi får stadig henvendelser fra kunder som har vært hos andre fotografer men ikke blir fornøyd med resultatet. Bilder er en veldig stor og viktig del av markedsføringen og et dårlig bilde skader mer enn det hjelper. Ta levebrødet ditt (produktene) på alvor og det vil garantert hjelpe på salget!

Abonnementsfoto for Gypsywagon

Gypsywagon er en av våre abonnementskunder som får levert fotografi jevnlig til bruk på webside og i sosiale medier.

På lørdag var det musikkens dag og Gypsywagon hadde da et moteshow som vår fotograf Jan William Fines dekket.

Alt overskudd gikk til Røde Kors sine humanitære aktiviteter i hovedstaden, og vi i Vizpro er glad for å kunne støtte dette i form av eventfoto fra dagen.

Hvis du har et behov for løpende fotografi eller hjelp til å profilere deg over lengre perioder så er det bare å ta kontakt!