“Jeg er veldig fornøyd med bildene som ble levert og det var spennende å se hvordan Geir jobber. Vi jobbet sammen og diskuterte bildene underveis. Lyset ble justert for hvert bilde og ulike vinkler ble også prøvd ut.” – Anna Maria Stray

For en fotograf så er kunstnere både spennende og krevende oppdragsgivere. Selve kunstgjenstandene er ofte teknisk krevende, og i mange tilfeller skal fotograferingen formidle kunstnerens uttrykk på rett måte.

Fotografens arbeid skal helst være «usynlig», slik at opplevelsen av kunstverket er så tett på den virkelige opplevelsen som mulig.

Kvalitet er med andre ord sentralt, og for oss i Vizpro er kunstnere og designere kunder vi liker å jobbe for – da får vi en god anledning til å briljere.

Nylig fotograferte vår partner Geir Molden kermaikk-skulpturene til Anna Maria Stray:

Jeg hadde nylig gleden av å ha kunsthåndverker Anna Maria Stray i studio for å fotografere hennes flotte porselensskulpturer.

Vi valgte å fotografere på sort bakgrunn for å fremheve skulpturene så mye som overhode mulig. Skulpturene hennes er laget i porselen, hvor noen er matte og andre igjen er blanke med gulldetaljer.

Min oppgave som fotograf er å formidle form, farge og tekstur slik at det står i forhold til kunstnerens eget uttrykk. Fotografi er så mye mer enn å trykke på en knapp for så å få et bilde. Jeg har en omfattende kunstfaglig bakgrunn. Mens jeg har jobbet med fotografi, så har jeg samtidig jobbet med tegning, maleri, skulptur, installasjon, grafikk og keramikk. I tillegg vet jeg hvor ekstremt viktig det er å vite hvordan bilder faktisk kommuniserer.

Kunst og produktfoto – en symbiose

Ved å fotografere kunstgjenstander får vi som fotografer virkelig testet evner og utstyr, og hvert enkelt objekt krever gjerne tilpasninger – på en slik måte at hele serien allikevel fremstår som en helhet.

Særlig interessant er det å jobbe sammen med kunstneren rundt uttrykk og stilvalg, da blir resultatet i beste fall en kommunikasjon ut mot publikum som gir den ønskede impulsen.

For ordinær produktfoto er prosessen ofte liknende, men samtidig ulik. En større produktrekke vil ofte kreve at man arbeider effektivt ved å sette opp lys og andre parametere for alle produktene som skal fotograferes.

Kommunikasjonsmessig skal både vinkling, lysuttrykk og gjengivelse av flater gi det rett uttrykket – eksempelvis så kan et produkt bli seende for glatt og glinsende ut, eller tamt og matt.

Kommersielle produkter skal ofte også vises i andre sammenhenger enn kunst, eksempelvis i en nettbutikk – og kan derfor tilpasses dette. Ofte vises de enkelte bildene tettere på hverandre, med rammer og andre skiller – og bør derfor fremstå som identiske, gjerne med lyssetting fra samme vinkel.

Send oss din mailadresse her, så får du tilsendt vår pdf for produktfoto: